Honlapkészítés Blog  Honlapkészítés Blog

Előszó

Munkámból eredően sokféle emberrel találkozok és dolgozok együtt: legtöbbjük vállalkozó vagy vezető beosztásban lévő szakember – mindegyikük eredményorientált, határozott és céltudatos.

Kiváló ösztönző erőt biztosítanak ahhoz, hogy a magamfajta kutató-kísérletező szellemű fejlesztő folyamatosan keresse a jónál a jobbat, a megfelelő helyett az optimálisat, az elfogadható helyett pedig a kiválót. Az így eltöltött évek alatt kiszűrtem és elkülönítettem azokat az összetevőket, amelyeket üzleti célú honlapok tervezésénél figyelembe kell venni. És bár a téma – látszólagos egyszerűségével ellentétben – eléggé összetett, úgy építettem fel, hogy a webes-ember is, és a marketinges is könnyen megérthesse.

Mégvalami: élek-halok az olvasói visszajelzésekért. Kérem, mondja el Ön is a véleményét, benyomásait, tapasztalatait – bármikor amikor úgy érzi, hogy volna mit megosztania velem, írja meg. És akkor kezdjünk is hozzá az első fejezethez:

 

Alapvető tudnivalók az üzleti célú honlapokról

Cégvezetőknek és marketingeseknek

 

Mindannyian azt szeretnénk, hogy a honlapunk eredményes legyen. Hogy értékesítsen, hogy javítsa a cég imázsát, hogy növelje a látogató belénk vetett bizalmát, hogy kedvező képet alakítson ki rólunk, hogy... Szóval azt szeretnénk, hogy elvégezze mindazt, amit mi egy személyes tárgyalás alkalmával viszünk véghez.

Ha ezeket az igényeket részekre bontjuk, célt érhetünk

Ennek módja az, hogy az ügyfélkezelés megszokott lépéseit (az üzletkötés menetét) alkalmazzuk a honlapunkra. Ez általában a következő sémát követi:

  1. ismerkedés
  2. igényfelmérés
  3. felvilágosítás
  4. kifogáskezelés
  5. lezárás

Ezeken a lépéseken – tudatos tervezéssel – a honlapra érkező látogatót is keresztül lehet vinni.

Tudatos tervezés helyett azonban az „ezt így szokták” nézet uralkodik, ami egy másik sémát követ:

  1. A döntéshozók mások honlapjait nézegetve kiszemezgetik azokból a nekik tetsző dolgokat, összeválogatják amit máshol látnak, és hozzá teszik azt, amit saját maguk hasznosnak gondolnak.
  2. Az ilymódon összegyűjtött „javaslatokat” megvitatják, és némi érvelés–ellenérvelés után döntenek a végleges koncepció mellett.
  3. Felbérelnek egy honlapkészítőt, és őt instrukcionálva dolgoznak a megvalósításon.
  4. Mivel a honlapkészítőnek is megvannak a szokásai, valamint ő a praxisából eredően nagyon is tudja, hogy mások ezt hogy szokták, ő is hozzáteszi a saját elképzeléseit és javaslatait.
  5. Végül elkészül a cég szeme fénye, ő a miénk, a mi gyerekünk – és elkészült a következő olyan honlap, amelyet majd mások fognak másolni, és amire majd mások is büszkék lesznek.

Az internet marketing szakértői felismerték és kritizálják ezt a metódust évtizedek óta, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni. Sajnos ez egy afféle rögzültség, minden kezdő beleesik ebbe a hibába, és vannak, akik soha nem jönnek rá, hogy amit csinálnak, az valójában a sokadik másolat másolatának újrafeldolgozása. Emiatt aztán a honlapkészítés lényegi részeire egyáltalán nem fordítanak figyelmet, aki pedig észre veszi az ilyenkor feltolakodó hiányérzetet, az megpróbál valahogyan kompenzálni: extra grafikával, animációval, videóval, élénk színekkel – és azután azt reméli, hogy a profi látványvilág lesz az, ami majd meggyőzi a látogatót.

Elcsépelt, de azt kell mondanom, hogy az első dolog, amivel honlapkészítés során fel kell hagyni, az a többiek másolása

Tegye félre azokat az ismereteket és tapasztalatokat, amelyeket eddig az interneten látott és összegyűjtött. Dobjon ki mindent, amit ezen a módon „megtanult”.

Léteznek ugyanis olyan alapelvek, amelyek minden honlapra alkalmazhatóak, és ezeket szerencsére elég könnyen át lehet ültetni a különböző vállalkozások egyéni profiljára: egy férfi szabó ugyanúgy használhatja őket, mint egy cukrászda vagy egy bútorüzlet.

Be fogom mutatni Önnek, hogyan valósítható meg az ismerkedés, igényfelmérés, felvilágosítás, kifogáskezelés, lezárás sorozat úgy, hogy az eredményesen működjön az online térben is.

Amikor pedig már tudni és érteni fogja ezeket az alapelveket (és a mögöttük meghúzódó összefüggéseket), akkor fel sem fog merülni önben az a kérdés, hogy „mások ezt hogy szokták...”.

Vissza a kályhához, kezdjünk mindent az alapoktól:

következik

A kommunikáció újra felfedezése